A jógáról

Azoknak akik már valamilyen szinten belemélyedtek a jóga rendszerébe ismerős lesz az alábbi írás.
Azok számára állítottam össze akik még nem… igazán jó érzés amikor tudod, hogy mit miért csinálsz.

„A jóga az emberi tudat szubjektív evolúciója”

A jóga szó a judzs, szanszkrit szóból ered, egyesülést, összekapcsolódást jelent.
Tehát az alsóbbrendű ént, az egót összekapcsoljuk a felsőbb énnel, az önvalóval a lélekkel.
A magyar „iga” szavunk is emlékeztet rá, egyesek úgy is fordítják a jógát, hogy „igába hajtani, összekötni”. De ez nem terhes igát, hanem felszabadulást jelent. Másképp fogalmazva, hiteles módszerekkel igázzuk az egót és annak eszközét az elmét, hogy ne álljon a megvilágosodás útjába. (jóga-jó iga)

A jógának több válfaja létezik. Amikor önzetlen tetteket hajtasz végre, karma-jógát gyakorolsz, amikor a jóga filozófiáját kutatod és tanulsz a gjána-jógát, amikor a szeretet ösvényén jársz, Isten szerető szolgálatában akkor a bhakti-jógát.

A legátfogóbb jóga rendszer a rádzsa-jóga, a jóga királyi útja. Astanga-jógának is nevezik, illetve „nyolcfokú létrának” mivel egy nyolc lépcsőből álló rendszerről van szó. Ennek a nyolc lépcsőnek az együttes végigjárásával és fokozatos gyakorlásával érhető el az uralom működésünk minden aspektusa felett, aminek végén megvalósul a figyelem egyhegyűsége (ékagrata), majd a legfőbb összpontosítás, a szamádhi a megvilágosodás.

A rádzsa jóga egy ősi összetett terápiás rendszer. Hat a fizikai síkon a durva fizikai rendszerünkre, ami a test letisztításához, táplálkozáshoz, mozgáshoz kapcsolódik. Ez által megszűnnek a betegségek. Hat a finomabb síkon mint a légzés, mely kapocs a fizikai test és az elme között. Hatással van a még kifinomultabb rendszerünkre az érzésvilágunkra, ami által megszüntethető a szomorúság és hatással van a gondolkodásunkra, ami által megszüntethető a szétszórtság. Ezeken a síkokon egyszerre kell, hogy gyógyuljunk, mert csak így hozható létre a harmónia. Ha ezen rendszerek kiegyensúlyozottá válnak és harmonikus egységet képeznek, egy magasabb minőségben tudod megélni a létezést.

Ez a nyolc fokozat (anga) szorosan összetartozik, egymást feltételezik, minden mindennel összefügg, és mindez saját élmények alapján tapasztalható meg. Egyre magasabb minőségi szintre visznek, a fokozatokat be kell tartani. Az egymásra épülés nemcsak azt jelenti, hogy egyik a másiknak előkészítője, hanem hogy minden anga tartalmazza az előzőket, csak magasabb szinten.
A pranajámában benne van az ászana, mivel egyenes gerinccel lehet végezni, de az ászanában benne van a pranajáma a légzésszinkron által. Mindkettőben megtalálható a koncentráció, hiszen a figyelmet állandóan összpontosítani kell, és a meditáció is a gyakorlatok elmélyült megélése által.
A jóga az ember testi, lelki és tudati aspektusát egyaránt megérinti, akár egy gyakorlat által is.
A testből jövő ingerek a testi, az ezekre reagáló érzelmek a lelki, az előző kettő felfogása, szabályozása pedig a tudati aspektust jelentik.
Az első két anga a minden vallásban megfogalmazódó erkölcsi parancsolatokat tartalmazza, amelyek a külső és belső magatartásra vonatkoznak. Elveik összessége nélkülözhetetlen alap az önmagát fejleszteni kívánó embernek, mindegy hogy a jóga, a munka vagy a magánélet tekintetében. A jóga nem törvényként tálalja őket, egyszerűen megmutatja, és az emberre bízza, hogy elveti vagy fejlődése érdekében magáévá teszi őket.

A nyolc lépcső a következő:

1. Jama

Etikai irányelvek, melyek támogatják a fejlődésed és bonyodalom mentessé teszik életed hisz fejlődni csak nyugalomban lehet.

  • Ahimszá – nem ártás, erőszak nélküliség
  • Szatja – őszinteség
  • Aszteja – nem lopás
  • Brahmacsárja – tiszta életvitel; a test, a cselekedet, a beszéd, gondolkodás szintjén
  • Aparigraha – elérni a nem birtoklást, nem gyűjtögetni

2. Nijama

Napi követendő előírások, melyek kialakítják az önfegyelmet és pozitív irányba terelik az ember személyiségét.

  • Sauca – tisztaság
  • Szantosa – elégedettség
  • Tapah – önuralom, önfegyelem
  • Szvadhye – szent iratok tanulmányozása
  • Ishvara pranidhana – Isten iránti odaadás

3. Ászana

Olyan kitartott testhelyzetek, amelyek testi és mentális egyensúlyt adnak és amelyek révén a gyakorló bizonyos mértékben kontrollt szerezhet teste bizonyos folyamatai felett. Célja a test megtisztítása, a koncentráció elősegítése, a test meditációra való felkészítése. A test rugalmassá válik és növeli az életenergiát. Fontos, hogy tudd, az ászanák erősítik az idegrendszert! Mivel a következő lépésként a pránajámával plusz energiát hozol be a testedbe, hogyan is tudnád azt uralni ha gyenge az idegrendszer és nem tiszta a nadi rendszer (energetikai rendszer) amin a prána áramlik. A test mindig tükrözi az elme állapotát…

4. Pránajáma

Légzésirányítás. Prána – életerő, ájáma – tágítást, növelést jelet.
A pránájáma az életerő növelését jelenti.

5. Pratjáhára

Az érzékek visszavonása, uralása
E gyakorlatok során a gyakorló megtanulja elméjéből kizárni a zavaró külső ingereket, gondolatokat. Ezen a szinten képessé válunk tetszésünk szerint befelé vagy kifelé fordítani a figyelmünket és érzékeinket. A hétköznapokban ezt úgy fogod megélni, hogy nem az élet rángat Téged, hanem Te döntöd el, hogy miben veszel részt, mire fordítod a figyelmed… pl. az alapján, hogy a fejlődésedet szolgálja vagy nem.

6. Dháraná

Koncentráció ( Itt kezdődik a magas iskola, belső út)
E gyakorlatok célja az összpontosítás képességének a tovább fejlesztése és figyelem fókuszálása egy tárgyra, cselekedetre. A gondolatok csapongása megszűnik, kialakul az ékagrata, az egyhegyűség állapota.

7. Dhjána

Meditáció
A koncentráció fejlettebb állapota. A meditáció az elme feletti teljes uralom, a gondolatok teljes kiküszöbölését feltételezi, az elme 1 pontra rögzül. Mély, éber állapot, amikor azonosság érzet alakul ki a meditáló és meditáció tárgya között.

8. Szamádhi

Tökéletes megvalósítás, megvilágosodás
Képessé válunk folyamatosan fenntartani a teljes összpontosítást, a meditáció állapotát.

 

„Yogash chitta vritti nirodha” PJS 1.2

 

A hatha jógáról

A „ha” jelentése nap, a „tha” pedig hold. Ez a két energia a férfi és női minőségek egyesülésének szimbolikus kifejeződése. A fő jobb oldali energia csatornánk, a pingala, ahol a férfi energia, a bal oldalon az ida, ahol a női energia áramlik. A Hatha jóga a jóga tudománynak azon ága, amely megtanít egyensúlyt találni e két minőség között. Amikor elkezdesz gyakorolni, érezheted, hogy az egyik oldalad feszesebb, mint a másik… a gyakorlás során ez fokozatosan el fog múlni. Amikor kialakul a férfi és női energiák egyensúlya, megtapasztalható a személyiség teljessége, egyfajta nyugalom, öröm, kiegyensúlyozottság érzésében. Patanjali rendszerében a hangsúly a prána irányítására helyeződik. Az ászanákkal a fizikai test felett szerzünk uralmat, a kitartott ászanák alatt végzett szabályozott, mély légzéssel a prána felett. A prána feletti uralom megszerzésével az ember uralkodni képes az elméjén. Ez az ösvény vezet a Raja jógához…

A hatha jóga egyik fontos eleme a figyelem vezetése a testben, a testérzet figyelés. Ez megjelenik mind az ászanák során, ahogy megfigyeljük, hogy mely ízületünk vagy izomcsoportunk feszül vagy nyúlik. Ezáltal fokozatosan kialakul a testtudatosság. Mivel a gyakorlatok alatt folyamatosan a jelen pillanatban időzik a figyelem, az ember automatikusan kikapcsolja a napi problémákat.

A hatha jóga gyakorlásával elérhetjük a test megfiatalodását, az ideális testsúlyt és annak megtartását. Edződik a szív- és érrendszer, az idegrendszer, az emésztő szervrendszer, a légzőrendszer. Nő a vitálkapacitás, az izmok megerősödnek, rugalmassá válnak, testünk hajlékony lesz. Fizikumunkkal való munkánk a lelki folyamatokat is befolyásolja. A testben elraktározott mentális feszültségek kioldásával kiegyensúlyozottabbá, nyugodtabbá válunk. A gyakorlás során kialakult tudatosság lassan az egész életedre kiterjed, tudatosabbak leszünk valódi szükségleteink felől, akár táplálkozásunk, akár alvási szokásaink, akár az aktivitás-pihenés helyes arányának megtalálása tekintetében. Egy átlagos gyakorló jógaóra az egészség fenntartását, a szervezet működésének jobbá tételét segíti fizikai, mentális és lelki szinten. Bármilyen komolyabb mozgásszervi vagy mentális probléma esetén terápiás jóga gyakorlása javasolt (pl.gerincjóga), mely kimondottan az adott probléma kezelése érdekében kerül összeállításra.

A hatha jóga, mely ősi bölcsességként maradt ránk régi korok mestereitől, több mint mozgásrendszer, több mint formális gyakorlatok sora, hiszen olyan eszközt ad gyakorlójának kezébe, mely által filozófiája megvalósítható, megtapasztalható. A gyakorlás elkezdésével hamarosan egyértelművé válik, hogy a test síkján előidézett változások – az izmok erősítése, nyújtása, lazítása, a légzés tudatosítása – változásokat okoz testi, lelki és mentális folyamatainkban egyaránt. Ahogy a test tanul, úgy tanul az elme is, és ahogy mi magunk változunk, átalakul a világ is körülöttünk.

Igazából mindegyik jóga stílus a Hatha jóga gyakorlataira épül, hisz mindenki az előbb leírtakon dolgozik. A különbség csak abban van, hogy az adott rendszer hová helyezi a hangsúlyt. Soha ne a különbözőségeket nézd… hanem, hogy mi köt össze minket. Mindegy melyik jóga irányzatot választod, ha az hiteles… ugyan oda fogunk elérni mindannyian. Különböző a stílusunk, életvitelünk, adottságaink, úgyis azt fogod választani, ami Hozzád a legközelebb áll és amiben örömöd leled… csak az a lényeg, hogy fejlődj!