Irodai jóga

Ma már nem számít különlegesnek, ha a dolgozók fitneszbérletet vagy irodai masszázst kapnak a céges juttatás keretében. Bár az irodában végzett egészségmegőrző programok viszonylag korlátozottak, jó hír, hogy hazánkban is megjelent az irodajóga, amely több fronton számol le a stresszel.

Fontos azonban azt a szempontot is figyelembe venni, hogy az effajta programok nemcsak a dolgozók egészségére vannak jó hatással, hanem a vállalat életét is fellendíthetik, hiszen a jobb egészségű dolgozók jobb minőségű munkát is végeznek.

A céges egészség- és mozgásprogramok között újdonságnak számít az irodajóga.

Előnye, hogy nem a dolgozóknak kell a helyszínre menniük, ami jócskán ront azon az arányon, hogy hányan és milyen szívesen veszik igénybe a cég által biztosított szolgáltatást. Az irodajóga foglalkozások az irodában, egy üres szobában, egy nagyobb tárgyalóban vagy még szerencsésebb esetben a közösségi/pihenő helyiségben történnek, így a legsietősebbek is odaérnek az órákra. Ahol nincs erre külön helyiség, ott a dolgozók saját székükön vagy a tárgyalóban a székeken, az asztal mellett sajátíthatnak el olyan gyakorlatokat, melyeket aztán később bármikor alkalmazhatnak. A munkavállalóknak így nem kell órákat tölteniük azzal, hogy az amúgy is túl hosszú munkanap után még eljussanak egy jóga stúdióba. Az irodai jóga, ahogy a jóga bármely ága és típusa, több fronton számol le a stresszel és a mindennapi feszültségekkel. A finom nyújtó és lazító gyakorlatok ellazítják azokat a testtájakat, ahol a legtöbb feszültség halmozódik fel: a vállakban, a nyakban. Megerősíti azokat az izmokat, amelyek az ülő munka során nem használunk, gyengülnek, de fontos lenne a helyes testtartáshoz… A helytelen ülőpozíciótól sokszor fájdul meg a derék és a csípő, ezekre a problémákra is sok-sok gyakorlat kerül elő az irodajóga órákon.

Az irodai jóga előnyei

Cégek számára:

  • növeli a dolgozók hatékonyságát
  • energikusabb, lelkesebb dolgozók
  • elégedettebb légkör
  • lojális hozzáállás

Dolgozók számára:

  • nagyobb ellenállás a stresszel szemben
  • csökkenő feszültség, szorongás, depresszió
  • több energia, munkakedv, teherbírás
  • javuló memória, koncentráció, figyelem
  • erősebb és rugalmasabb izmok
  • jobb testtartás
  • általánosan jobb közérzet és egészségi állapot
  • megelőzhető komoly szervi és egyéb betegségek

Az irodajóga órákon a szemet és a sok gépeléstől elfáradt csuklót, kézfejet átmozgató gyakorlatok is előkerülhetnek. Általános jó közérzet, jobb vérkeringés, jobb minőségű, tudatos légzés, kiegyensúlyozott vérnyomás, kevesebb betegség, jobb emésztés, rugalmasabb és terhelhetőbb izmok, csak néhány a jóga jótékony hatásaiból.

A tartásjavító gyakorlatok pedig nemcsak egészségesebb gerincet eredményeznek, de a belső szervek állapota is javul (rossz testtartásból eredő deformációk a belső szervekben a “helyhiány” miatt), magabiztosabb fellépést eredményez, ami magabiztosabb dolgozói attitűdhöz, végeredményben pedig sikeresebb egyéni élethez és sikeresebb céghez vezethet.

Az emberi elme egész nap száguld, gondolatok jönnek-mennek, meg nem állunk “fejben” egy percre sem, ami rendkívül fárasztó az idegrendszer számára. A jógaórák során a fókuszban a légzés és a mozdulatok egysége áll.

A figyelem így egy pontra koncentrál, ami hatalmas felüdülést jelent az idegrendszer számára. Az irodajóga tehát fókuszált, összeszedett, nyugodt és kiegyensúlyozott kollégákat eredményez. A rendszeresen jógázó dolgozók könnyebben és gyorsabban hoznak döntéseket, ugyanazt a feladatot hamarabb végzik el. Nő a kreativitás, új ötletek, új gondolatok születhetnek. Sokban javítja a munkahelyi közösség hangulatát is, jobb emberi kapcsolatok születhetnek.